آیا باید منتظر موج افزایش قیمت آهن در ماه های آینده باشیم ؟

آیا باید منتظر موج افزایش قیمت آهن در ماه های آینده باشیم ؟

افزایش هزینه تولید فولاد داخلی

دیروز دو خبر در حوزه انرژی واحدهای تولیدی آهن آلات منتشر شد. اول: افزایش قیمت زغال سنگ مصرفی ذوب آهن به حدود ۲۶.۵ درصد بهای شمش خوزستان دوم: افزایش بهای گاز واحدهای تولید فولاد از حدود ۱۳۰ تومان به حدود ۲۶۰ تومان. توضیح اینکه بحث افزایش حامل های انرژی واحدهای فولادی؛ پس از طرح آزاد سازی قیمت آهن آلات در حدود سه ماه پیش آغاز شد. از سوی دیگر در آغاز سال ۹۸ با حدود ۲۰ درصد افزایش حقوق و دستمزد مواجه هستیم.

افزایش حقوق مصادف با افزایش حق بیمه و بازنشستگی است. در چند روز اخیر قیمت سنگ آهن صادراتی ایران هم در بنادر رو به افزایش است. همه اخبار چند روز اخیر حکایت از افزایش هزینه های تولید مستقیم و سربار تولید آهن آلات در ماه های آینده دارد. نکته مهم این که؛ آیا سطوح فعلی قیمت ها با هزینه های اضافه شده همخوانی دارد؟ آیا باید منتظر موج افزایش قیمت در ماه های آینده باشیم.

هفته جاری شاخص های بازار طلا مثبت شد؛ دلار حاشیه بازار هم کمی افزایش داشت و شاخص بورس اوراق بهادار هم مثبت بود. اکثر بازارهای سهام های بین المللی هم به واسطه توافق موقت چین و آمریکا در خصوص جنگ تعرفه ها؛ با بهبود توام شد. همچنین بازار داخلی آهن آلات علی رغم ادامه کاهش قیمت ها؛ از روز نسبتا پرتحرک برخوردار بود.

که از جمله دلایل اصلی آن ؛ یکی توقف نسبی روند کاهشی نرخ شمش القایی در بازار بود؛ دیگری رخداد وقایع ذکر شده بالا و تاثیر روانی آن در بازارهای کالایی و دیگر آزاد شدن فنر تقاضاهایی بود که پیش تر برای کاهش بیشتر قیمت ها صبر پیشه کرده و فشرده شده بود؛ قسمتی از این تقاضاها امروز وارد بازار خرید شدند.

قسمت هایی از گزارش متال بولتن در خصوص باراز صادراتی بیلت و تختال ایران

صادرات میلگرد آجدار و محصولات فولادی تخت ایران به برخی از همسایگانش شامل امارات متحده عربی، عراق و افغانستان افزایش پیدا کرده است. بنا بر گزارش انجمن تولیدکنندگان آهن آلات کشور، در ۷ ماهه ابتدایی سال، صادرات محصولات فولادی نهایی ایران ۲.۵ برابر افزایش پیدا کرده و به رقم ۱.۶۲ میلیون تن رسیده است.

از طرفی در همین بازه زمانی؛ صادرات محصولات نیمه ساخته شده فولادی با کاهش توام بوده است چرا که حمل و نقل دریایی تختال با رقمی بالغ بر ۱.۳۱ میلیون تن؛ در این بازه زمانی ۲۴ درصد کاهش داشته است. صادرات شمش فولادی اما با حجم ۱.۸۱ میلیون تن تقریبا ثابت بوده است.

ارزیابی هفتگی شاخص نرخ صادراتی شمش فولادی ایران ۴۱۵ الی ۴۲۰ دلار به ازای هر تن فوب در ۲۸ نوامبر  بوده که نسبت به محدوده نرخ قبلی ۴۲۵ الی ۴۳۰ دلار به ازای هر تن فوب کاهش را نشان می دهد.

علت این موضوع بازگشت تامین کنندگان چینی به بازار بوده است. در هفت ماهه ابتدایی سال جاری، بنا بر گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور، مصرف محصول نهایی کشور ۱۱.۳ میلیون تن بوده که ۴ درصد کاهش را نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته نشان می دهد.

پیش بینی بهبود حجم تقاضا با ورود به دی ماه

همان طور که در هفته اخیر به دفعات گفته ایم با توجه به شرایط موجود و قیمت فعلی شمش القا ، و کاهش قیمت میلگرد در بورس کالا به ۳۴۵۰ تومان به احتمال زیاد قیمت میلگرد مرغوب (به غیر از میلگرد ۱۰ و ۱۲ آجدار a2) در کانال فعلی متوقف خواهد شد و منطقی برای ریزش بیشتر وجود ندارد.

طبق آمار ؛ هر ساله با نزدیک شدن به دی ماه و سال نو میلادی؛ شرایط جهانی بازار آهن آلات و حجم تقاضای داخلی بهبود خواهد یافت. هر چند امسال با توجه به شرایط تحریم، با مازاد عرضه و اشباع بازار از محصولات مواجه هستیم اما امیدواریم با ورود به دی ماه و آغاز خریدهای انتهای سال، از شرایط رکود فعلی خارج شویم.

در مورد عرضه های هفته جاری ذوب آهن؛ با توجه به شرایط حاکم بر بازار آهن آلات ؛ و سطوح قیمتی محصولات ذوبی که بالاتر از قیمت های موجود در بازار است. به نظر می رسد تنها مورد جذاب برای رقابت؛ تیرآهن ۱۴ ذوبی می باشد که سقف رقابت در مورد تیرآهن ۱۴ به مراتب کمتر از عرضه های هفته گذشته بود.

در مورد مابقی محصولات؛ احتمال رقابت ضعیف و احتمال مچینگ شدن محصولات قوی تر است. نکته امیدوارکننده این که کارخانجاتی که دیروز قیمت های کف بازار را داشتند و زیر ۳۸۰۰ بودند امروز فروش خود را با قیمت ثابت شروع کردند. امیدواریم با مقاومت میلگرد در کانال فعلی شاهد ورود خریداران به صحنه معاملات باشیم. احتمالا این روند تا همسان سازی قیمت ها ادامه خواهد داشت.

به رغم افزایش جهانی انس طلا، در هفته جاری بازار سکه و طلا ریزشی شد. آن چه جالب توجه است نقش بازارساز در افزایش و کاهش های ساختگی و نا امن کردن بازار سکه و طلاست به نحوی که قابل پیش بینی موقت هم نباشد. به نظر می رسد هدف نهایی بازار ساز خارج کردن دلال ها و نوسان گیرها از این دو بازار است به نحوی که کنترل بازار سکه و ارز فقط در دست صرافی های رسمی باشد. امید است که در هفته جاری شاهد بهبود هرچه بیشتر بازار فولاد باشیم.

پیام خود را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Blue Captcha Image
Refresh

*

نوشته های مرتبط

فولاد پارس

جهت اطلاع از قیمت روز آهن عضو کانال تلگرام بانک قراضه شوید

عضویت بستن

کلیدواژه خود را وارد کنید