شروع هفته با دو خبر مثبت فولادی

شروع هفته با دو خبر مثبت فولادی

دو خبر خوب در آغاز هفته

صبح شنبه را با دو خبر خوب در بازارهای کالایی آغاز کردیم.  خبر نخست معافیت ایران از کاهش تولید نفت اوپک؛ که البته نه به معنای بهتر شدن اوضاع است بلکه بدین معنا که اوضاع فروش نفت ایران بدتر از این نخواهد شد. و خبر دوم نیز اصلاح قوانین صادراتی زنجیره آهن آلات، و نحوه فروش فولاد در بورس کالا در جلسه این هفته ستاد تنظیم بازار می باشد. همان طور که در خبری با عنوان؛ (دو سنگ بزرگ در مسیر صادرات فولاد) در همین سایت و در روز چهار شنبه آوردیم؛ معضل اصلی فعلی بازار آهن آلات نحوه بازگرداندن ارز حاصل از صادرات و عدد غیر واقعی (۹۰درصد میانگین نرخ متال بولتن است). محور اصلی جلسه ظاهرا اصلاح این نرخ واقعی کردن آن بر اساس درصدی از قیمت میلگرد Cis و هم چنین بزرگ تر کردن سبدهای فروش محصولات و رفع محدودیت عرضه محصولات در بورس کالا می باشد. این دو اقدام قطعا بازار آهن آلات را از شرایط بغرنج فعلی خارج خواهد کرد.

نکته این که در صورت تصویب و اصلاح موارد فوق: با توجه به شرایط فعلی بازار و اشباع محصولات؛ حداقل به یک بازه زمانی یک تا دو ماهه جهت از سر گیری صادرات آهن آلات و ایجاد رونق در بازار نیازمندیم. قابل توجه دوستان تولید کننده ؛ لطفا از حاشیه سازی و ایجاد جو روانی پرهیز شود تا اندک تقاضای موجود در بازار تضعیف نشود.

ظرفیت تولید فولاد ایران ۳۴ میلیون تن رسیده است

معاون وزیر صنایع، معادن و تجارت ایران، جعفر سرقینی اعلام کرد، ایران قصد دارد به عنوان ششمین تولید کننده بزرگ آهن آلات جهان در طرح چشم انداز ۲۰ ساله، ظرفیت تولید سالانه ۵۵ میلیون تن و ۲۰ تا ۲۵ میلیون تن صادرات در سال را تا سال ۲۰۲۵ محقق نماید

صادرات سالانه آهن آلات ایران ۱.۶ میلیارد دلار در سال است که در واقع ارزش افزوده ارزشمندی را برای این کشور به ارمغان می آورد. تولیدکنندگان آهن آلات ایران طی ۱۰ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۸ مجموعا ۲۰.۶ میلیون تن فولاد خام تولید کردند که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ۱۹ درصد رشد را نشان می دهد. تولید آهن آلات ایران در ماه اکتبر، نسبت به همین ماه در سال گذشته به میزان ۱۰.۶ درصد افزایش یافته و به رقم ۲.۰۷ میلیون تن رسیده است.

این کشور خاورمیانه‌ای در طول دوره ی تحت بررسی ورلداستیل (Worldsteel) رتبه یازدهمین تولید کننده بزرگ آهن آلات جهان را به خود اختصاص داده است. این کشور بین ایتالیا در رتبه ۱۰ با ۲۰.۶۱ میلیون تن تولید سالانه و تایوان با رتبه ۱۲ با ۱۹.۲۴ میلیون تن تولید سالانه قرار دارد.

تولید جهانی فولاد خام ایران در سال ۲۰۱۷ به رقم ۲۱.۲۳ میلیون تن رسیده است؛ ورلداستیل اعلام کرد که رشد سالیانه این کشور ۲۱.۴ درصد بوده است.

کانال تلگرامی کامودیتی ( وابسته به ایمیدرو ) دیشب خبری را منتشر نمود که از اصلاح برخی مصوبات دولتی در خصوص دستورالعمل تنظیم بازار آهن آلات حکایت نموده و به عنوان یکی از المان های مهم برای بازارساز؛ قابل تامل به نظر می رسد :

کمیته تنظیم بازار در هفته جاری تشکیل جلسه خواهد داد و دستور شماره ۲ آن، مرتبط با به روزآوری دستورالعمل تنظیم بازار فولاد است.

۱) اصلاحات بروی قیمت پایه شمش فولاد در بورس بر مبنای ضریبی از قیمت میلگرد CIS … با هدف تثبیت قیمت ها و پرهیز از رقابت مخرب تولیدکنندگان شمش

۲) محدودیت های تقاضا در بورس کالا برداشته شده به گونه ای که امکان افزایش فروش در بورس فراهم شود.

۳) الزام عرضه آهن آلات در بورس کالا برای خریداران آهن اسفنجی از بورس نیز با توجه به عدم کمبود این ماده اولیه برداشته می شود.

۴) برخی اصلاحات دیگر ..

امید است که در روزهای آتی شاهد بهبود در بازار فولاد کشور باشیم.

پیام خود را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Blue Captcha Image
Refresh

*

نوشته های مرتبط

فولاد پارس

جهت اطلاع از قیمت روز آهن عضو کانال تلگرام بانک قراضه شوید

عضویت بستن

کلیدواژه خود را وارد کنید